Μεταξύ άλλων θεών, στην αρχαία Ελλάδα, ο Έρωτας είναι θεός. Γιατί; Αυτό είναι το πρωταρχικό ερώτημα. Ο “Ερωτικός” του Πλουτάρχου είναι από τα κείμενα που δίνουν την απάντηση.Στον “Ερωτικό” περιέχεται μια θεολογία του πραγματικού. Θεός είναι το πραγματικό που γίνεται μύθος και όχι το αντίστροφο: μύθος, δηλαδή, που θεωρείται πραγματικότητα. Αν ίσχυε το δεύτερο, τότε ο θεός Έρωτας δε θα υπήρχε, αλλά και όλες οι αξίες, που απορρέουν από τον έρωτα, θα έμεναν μετέωρες. Ο Έρωτας είναι θεός επειδή είναι πραγματικός. Έτσι εξηγείται ότι η μυθολογία του Έρωτα είναι, μαζί, θεολογία του Έρωτα αλλά και φιλοσοφία του Έρωτα. Και τα τρία αυτά, θεολογία, μυθολογία και φιλοσοφία του Έρωτα, συγκροτούν τον “Ερωτικό” του Πλουτάρχου.
Ο τόμος περιέχει τις θέσεις των Ελλήνων φιλοσόφων περί του έρωτος. Μετά από αναφορά στη θρησκεία και τη μυθολογία, το βάρος δίνεται στις περί έρωτος διδαχές των φιλοσόφων, από τον 6ο αιώνα π.Χ. έως τον 5ο αιώνα μ.Χ. Ακολουθεί επίμετρο με τις απόψεις βυζαντινών φιλοσόφων. Ακόμη, περιλαμβάνει σελίδες για τη μνηστεία, το γάμο, την παρθενία, την παλλακεία, τη μοιχεία, την πορνεία, τον εταιρισμό και τον παιδαγωγικό έρωτα. Ο πολιτισμός των Ελλήνων, κυριότατα “ερωτικός” υπό πάσα έννοια (έρως των σωμάτων, των ψυχών, των αξιών κ.τ.λ.), “συγκρίνεται” στο τελευταίο κεφάλαιο με τους ζωντανούς και σήμερα πολιτισμούς της οικουμένης (Εβραϊκός, Κινεζικός, Ινδικός, Ισλαμικός, Ευρωπαϊκός, Αμερικανικός) και επισημαίνεται η διαφορά τους. (Από την παρουσίαση της έκδοσης)