Τι είναι ωραίο: Μία ιδιότητα των αντικειμένων ή μια υποκειμενική εντύπωση; Πηγάζει από μια αξιολόγηση του λογικού ή από ένα αίσθημα, άμεσο και αναγκαίο, όπως το οπτικό ή το αίσθημα της γεύσης; Με άξονα αυτές τις εκ διαμέτρου αντίθετες προσεγγίσεις διαγράφεται η εξέλιξη του αισθητικού προβληματισμού από τις νεοκλασικιστικές θεωρίες της λογοτεχνίας και των εικαστικών τεχνών του 17ου αιώνα, που καθιερώνουν το αντικειμενικό και έλλογο χαρακτήρα του ωραίου, στις βρετανικές θεωρίες του γούστου του πρώτου μισού του 18ου αιώνα, που το καθιστούν υποκειμενική εμπειρία αναγόμενη στο ατομικό αίσθημα. Αναζητούνται τα βήματα της σταδιακής απομάκρυνσης από το νεοκλασικιστικό δόγμα στο 17ο αιώνα, με κατακλείδα τις απόψεις των φιλοσόφων. Μέσα από τη διερεύνηση του προβλήματος της ευχαρίστησης του ωραίου και της εξήγησης της μεταβλητότητας του γούστου, θεμελιώνεται η θέση ότι, παρά τον υποκειμενιστικό προσανατολισμό τους, οι θεωρητικοί του γούστου ενδιαφέρονται να αποτρέψουν την απειλή του υποκειμενισμού και αναζητούν, όπως οι προκάτοχοί τους κλασικιστές, αντικειμενικά θεμέλια για τη συγκρότηση μιας επιστήμης του ωραίου. Τα τρία μεταφρασμένα στα ελληνικά και σχολιασμένα κείμενα των Hume, Burke και Lord Kames τεκμηριώνουν αυτή τη θέση. Το βιβλίο ρίχνει φως στο αγνοημένο προκαντιανό αισθητικό προβληματισμό, αποκαλύπτοντας όλο τον πλούτο τον αμφιταλαντεύσεων και αντινομιών του, κατά τη μεταβατική περίοδο πριν από τη διαμόρφωση του σε αυτόνομο στοχασμό. Απευθύνεται σε φιλοσόφους, αισθητικούς, ιστορικούς της τέχνης και μη ειδικούς αναγνώστες με ενδιαφέρον για την τέχνη και τη φιλοσοφία της. (ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΟ ΟΠΙΣΘΟΦΥΛΛΟ ΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ)
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
Η ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΤΟ 17Ο ΑΙΩΝΑ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ
Ο ΝΕΟΚΛΑΣΙΚΙΣΜΟΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ ΣΤΗΝ ΘΕΩΡΙΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΤΟΥ 17ΟΥ ΑΙΩΝΑ
ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
Η ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΚΗ ΤΟΥ ΓΟΥΣΤΟΥ ΣΤΗΝ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΤΟΥ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΥ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΡΩΤΟ
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ
ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΤΗΣ ΚΑΘΟΛΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΤΙΚΩΝ ΚΡΙΣΕΩΝ
ΜΕΡΟΣ ΤΡΙΤΟ
ΚΕΙΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΓΟΥΣΤΟ